Schouten & Nelissen slaat een nieuwe weg in. Andere merknamen, websites en uitingen; aan beweging geen gebrek. Om in te zoomen op de nieuwe merkidentiteit van SN, gaan we in gesprek met Camiel Gielkens, CEO Schouten & Nelissen, en Jan-Hein Schouten, President Board Schouten & Nelissen. Waarom is de splitsing tussen SN, SUAS en de andere labels gemaakt? Hoe houden ze de cultuur van het oorspronkelijke familiebedrijf vast en wat kunnen we allemaal verwachten van SN in de toekomst?
Allereerst komt er een splitsing tussen sn.nl en SUAS. Voor de beste opleidingen, trainingen en coaching kun je voortaan terecht op SUAS.nl. SN is het moedermerk, waar in totaal negen labels onder vallen. Naast SUAS zijn dat Competence, New Dawn, Relevance, Realise, Someone, Ixly, New Heroes en Thema. Iedere organisatie heeft zo zijn eigen specialisatie, van mindfulness tot HR Consultancy. “We zijn geen trainingsbureau meer, wat vaak nog wel de perceptie is”, vertelt Jan-Hein. “In ruim 40 jaar hebben we onszelf ontwikkeld tot brede internationale speler met 400 medewerkers. “We helpen mensen en organisaties relevant te blijven. Op meer manieren dan met trainingen.”
“We kiezen voor deze splitsing omdat we een relevante oplossing willen bieden voor alle vragen op het gebied van leren en ontwikkelen”, legt Camiel uit. “Persoonlijk vind ik dit de mooiste tijd ooit om actief te zijn in Learning & Development, de noodzaak was nog nooit zo groot. Door de digitalisering is kennis nog maar een jaar of vijf houdbaar. We moeten continu werken aan onze vaardigheden. Ik ervaar het als uitdaging en persoonlijke verantwoordelijkheid om daaraan bij te dragen.” Jan-Hein knikt. “Met deze splitsing kunnen we voor meer mensen relevant zijn en meer impact hebben. In 2022 mochten we voor 400.000 mensen iets betekenen. Dat aantal groeit met 30% per jaar.”
Een andere reden voor de merksplitsing is herkenbaarheid. “We merkten steeds vaker dat Schouten & Nelissen wel bekend is, maar dat het onduidelijk was waar je moest zijn voor wat”, gaat Jan-Hein verder. “Er zijn de laatste jaren veel nieuwe vormen van leren ontstaan en het werd te veel onder één paraplu. We hebben ook met een steeds groter wordende diversiteit aan vragen te maken. Hoe kan ik het best leren? Ga ik voor een e-learning, bachelor, master of coaching? Hoe gaat mijn team beter samenwerken? Al deze vragen kunnen we niet vanuit één merk beantwoorden.”
Specialisatie leidt tot het uitdiepen van expertises en een beter partnership met onze klanten. “We zien dat de markt echt vraagt naar specialisten in plaats van generalisten”, aldus Camiel. “Sinds onze medewerkers zich focussen op één merk, hebben ze een duidelijker doel en meer afbakening. Zo kunnen we beter op de klant focussen. Het resultaat zien we terug in onze NPS-scores. Ook in de MT1000 waren we in 2021 weer de beste opleider van Nederland.”
Naast de voordelen voor de klant, noemt Jan-Hein ook het ruimte geven aan intern ondernemerschap als aanleiding. “In de coronaperiode merkten we dat onze specialisaties te breed werden en mensen zichzelf en elkaar in de weg liepen. Rollen liepen door elkaar heen. Omdat we staan voor onze ambitie om mensen sterker, flexibel en relevant te maken en houden, moeten we zelf ook wendbaar zijn en bij de tijd blijven. Wil iemand liever iets anders doen? Prima, dan krijgt hij of zij alle steun. Wil iemand bij New Dawn coaching met AI proberen? Doen! Dat hoeven ze niet af te stemmen. We moeten meteen op vragen en ontwikkelingen in kunnen springen.”
“We zijn echt een experimenteel bedrijf. Naast nieuwe dingen opstarten, stoppen we ook vaak genoeg met iets als het niet blijkt te werken.” Camiel geeft een voorbeeld. “Laatst bleek een nieuw platform te complex, dat zwaaiden we na een paar weken uit. Ook toen ik verantwoordelijk was voor Azië en zag dat het niet werkte in China en Rusland, gooiden we het roer zonder lang aarzelen om. Je moet evenveel dingen stoppen als opstarten, is mijn visie.” Jan-Hein voegt hier een mooie wijsheid aan toe: “Als je het makkelijk maakt om te stoppen, maak je het ook makkelijk om te beginnen! Door ondernemend te zijn, kom je nieuwe vragen tegen. Dáár ligt je groei.”
“Zoals mijn vader en oprichter Jan Schouten eind jaren zeventig al zei tijdens zijn tv-shows over assertiviteit bij de AVRO: het welzijn van werknemers is minstens zo belangrijk als de productie. Nog steeds zien wij de mens als belangrijkste waarde, niet onze omzet. ‘Omdat we in mensen geloven, verdienen we geld’, zeg ik wel eens. Dit credo zit verankerd in onze organisatie.” Camiel is het hiermee eens. “Ons doel is áltijd impact maken. Mensen helpen van een 6 een 9 te maken, daarvoor staan we op maandagochtend op. Omzet, winst en groei volgen daarna. We weten ook allemaal waar we vandaan komen en wat ons maakt. Om de familiecultuur te waarborgen, is Marieke actief als DNA officer. Van gezellige barbecues tot gezamenlijke onboarding voor alle organisaties: we borduren voort op onze erfenis.”
Als we het hebben over de toekomst, wordt de al aanwezige glimlach van de heren nog breder. Met gepaste trots lichten ze hun plannen toe.
“Aangezien we zoveel mogelijk mensen willen raken waar en wanneer ze ons nodig hebben, zul je ons wereldwijd op meer plekken gaan zien”, vertelt Camiel. “We zijn in meer dan 60 landen actief. Ruim 40% van de omzet komt uit het buitenland en dit percentage stijgt snel.” “We openen niet meer blind een kantoor om ergens gewoon te beginnen”, vult Jan-Hein aan. “We zorgen eerst voor partnerships en een netwerk van specialisten. Zo ontstaat er vanzelf iets en zijn we flexibeler.”
“We hebben de ambitie om leren persoonlijker, adaptiever en socialer te maken”, zegt Camiel. “Klaslokalen zijn uit de tijd en technologie is niet meer weg te denken uit trainingsland, maar het moet om de deelnemer blijven gaan. Met onze platforms, content, interventies en samenwerkingen met 700 freelancers brengen we mensen samen. Om die route naar blended learning te vervolgen met meer focus en snelheid, ben ik zelf twee dagen in de week bezig met nieuwe technologie. Zeker op interventielagen is nog genoeg winst te behalen.”
Jan-Hein benadrukt dat Schouten & Nelissen pal achter de koplopers loopt op dit gebied. “We willen eerst zeker weten dat het werkt, voordat we het inzetten om mensen van A naar B - dus van die 6 naar die 9 - te krijgen.”
“We bereiden onze klanten voor op de uitdagingen van morgen en lossen niet alleen de problemen van vandaag op”, aldus Camiel. “Dit zie je bijvoorbeeld terug in meer master opleidingen, meer internationale opleidingen en de toenemende rol van games. We verbreden ons dienstenpakket continu, waardoor de klant voor nog meer antwoorden bij ons terechtkan.”
“Het gaat erom wat relevant is voor de klant”, besluit Jan-Hein. “Het kan dus ook zomaar zijn dat er soms een organisatie afvalt omdat de dienst minder relevant wordt. Of we over een paar jaar negen of twaalf labels hebben? We gaan het meemaken. Belangrijker vind ik het om de 500.000 mensen die we nu wereldwijd per jaar ‘raken’ uit te breiden naar een miljoen. Of liever nog naar vijf tot tien miljoen. Hoe meer mensen relevant, sterk en flexibel zijn, hoe beter.”