Jan-Hein, Marieke en Willem verloren onlangs hun vader, Jan Schouten, oprichter van Schouten & Nelissen. Sinds drie jaar leiden ze het familiebedrijf als trio. ‘We hebben het flink opgeschud’.
In het interview met Elsevier Weekblad gaan ze dieper in op het overlijden van hun vader. Ook al kwam Jan Schouten al jaren niet of nauwelijks meer op kantoor, zijn ziel en geest zitten nog steeds in het bedrijf. Maar ze kijken ook naar de toekomst, want welke visie zien zij voor ogen voor Schouten & Nelissen?
Jan Schouten richtte Schouten & Nelissen in 1980 op samen met Boris Nelissen. Jan genoot als gepromoveerde psycholoog in die dagen enige bekendheid door zijn tv-programma bij de AVRO, waarin hij Nederlanders assertiever wilde maken. Mensen zouden vaker ‘nee’ moeten zeggen, ook tegen hun baas. Schouten & Nelissen begon dan ook met assertiviteitstrainingen.
Boris Nelissen stapte er na een paar jaar uit en Jan pionierde erop los. Talrijke opleidingen en trainingen in persoonlijke en professionele ontwikkeling volgden. Hij begon uitgeverij Thema, lanceerde producten voor human resources-afdelingen en ging zelfs internationaal. Vandaag de dag hangen er maar liefst negen bedrijven onder Schouten & Nelissen: Uitgeverij Thema, SUAS, New Heroes, Competence, Realise, Relevance en New Dawn. Allemaal met eigen directies.
Jan-Hein, Willem en Marieke hebben altijd alle tijd gehad om hun eigen paden te bewandelen en te ontdekken, maar zijn ontzettend trots dat ze nu sinds drie jaar het familiebedrijf leiden als trio. Als er één ding is wat hun vader hun heeft meegegeven is het vertrouwen.
Het trio kijkt natuurlijk ook naar de toekomst. Met een hele rebranding van Schouten & Nelissen achter de rug maken ze zich op voor een snelle groei. Organisaties vechten om personeel. Opleidingen en trainingen aanbieden is een wapen in die strijd. En dan is er ook nog de razendsnele opkomst van kunstmatige intelligentie. Over een aantal jaren bestaan sommige banen niet meer. Dan zijn er nieuwe banen waar andere competenties voor nodig zijn. Je moet mensen klaarstomen voor de toekomst en daar willen wij als Schouten & Nelissen graag ons steentje aan bijdragen.
Of de kinderen van Jan-Hein, Marieke en Willem uiteindelijk ook nieuwsgierig gaan worden naar een rol binnen het familiebedrijf? De tijd zal het leren. Het moet vanzelf komen. Of niet. Het is altijd goed.
Nieuwsgierig naar het hele interview met Elsevier Weekblad? Het hele interview lees je hier.