Een masteropleiding volgen terwijl je werkt, een gezin runt of simpelweg al een volle agenda hebt. Is dat niet te veel gevraagd? Die gedachte had Anne de Ruiter ook. Maar haar nieuwsgierigheid naar verandering en haar verlangen naar verdieping waren sterker dan de twijfel.
Van docent naar projectleider: hoe een masteropleiding Anne's blik op verandering verschoof

Twaalf jaar lang stond Anne met veel plezier voor de klas als docent aardrijkskunde en groeide door tot schoolopleider. Toch begon het te knagen. “Ik was zoekende,” vertelt ze. “Word ik schoolleider? Of wil ik toch iets anders?”
Wat haar vooral intrigeerde, was hoe mensen omgaan met verandering. “Ik wilde meer grip krijgen op veranderprocessen. Wat maakt verandering duurzaam? En wat kun je doen als het schuurt of stroef loopt?”
De juiste match
Anne vergeleek meerdere opleidingen, maar koos uiteindelijk voor de Master Human Development. “Deze masteropleiding is breed én modulair. Je krijgt vakken uit organisatiepsychologie en veranderkunde, maar kunt ook je richting bijsturen als je interesses verschuiven.”
Dat de colleges om de week op vrijdag plaatsvonden, gaf structuur. “Dat stramien gaf rust. En doordat je in modules werkt, kon ik een blok overslaan toen ik van baan wisselde.” Ook de sfeer, begeleiding en de mogelijkheid tot financiële ondersteuning via de lerarenbeurs speelden mee. “Het totaalplaatje klopte gewoon.”
Elke collegedag een feestje
“Vrijdagen waren voor mij echt een feestje,” zegt Anne. “De colleges gaven me energie. Inspirerende docenten, afwisseling tussen theorie en praktijk en ruimte voor je eigen werkervaringen. Je kon alles direct toepassen.” Anne voelde zich uitgedaagd én gezien. De docenten waren niet alleen academisch onderlegd, maar hun praktijkervaring maakte voor haar het verschil.
"De docenten koppelden theorie aan voorbeelden die je zo herkende. Ik ging altijd met nieuwe ideeën naar huis."
Groeien in je rol
Tijdens de master groeide Anne’s zelfvertrouwen én veranderde haar perspectief. Ze maakte de overstap van docent naar projectleider schoolontwikkeling bij de VO-raad. “Ik kon de theorieën meteen inzetten in mijn werk. En ik kreeg de kans om mijn thesis te schrijven binnen mijn eigen organisatie.”
Voor haar onderzoek verdiepte ze zich in wendbaarheid’ en interdisciplinaire samenwerking. Ze organiseerde panelgesprekken, werkte samen met collega’s en gebruikte beelden als creatieve gespreksstarter. “Iedereen nam een foto mee van wat wendbaarheid voor hem of haar betekende. Dat leverde zulke rijke gesprekken op.” Haar creatieve benadering gaf haar de ruimte om haar eigen stijl als onderzoeker te ontwikkelen.

Veranderen als mens
De opleiding bracht Anne niet alleen vakinhoudelijke verdieping. “Je wordt uitgedaagd om ook naar jezelf te kijken. Naar je rol, je overtuigingen, je gedrag. Alles uit de master neem je mee. Je verandert echt als mens.”
Ze kijkt nu met een bredere blik naar situaties, neemt bewust de tijd om groepsdynamiek te begrijpen en voelt zich sterker in haar rol. “Mijn mindset is veranderd. Dat merk ik in hoe ik werk én hoe ik samenwerk.”
Twijfel je?
Voor iedereen die overweegt een master te volgen, is Anne duidelijk: “Goede professionalisering raakt drie lagen: theorie, praktijk én wie jij zelf bent. Pas als die samenkomen, ga je echt anders handelen.”
Juist door langere tijd met een onderwerp bezig te zijn, verandert er iets. “Je internaliseert het. Het gaat van kennis naar gedrag. Dat blijft.” En wat als je twijfelt?
"Ik zie het niet alleen als iets voor je werk. Het is iets voor jezelf. Je neemt het mee in alles wat je doet."
Herken jij jezelf in Anne’s verhaal? Laat je inspireren en ontdek wat de Master Human Development voor jou kan betekenen.